Ömer Evsen
Sosyal Medya Tavşanı
Son cümleyi başta kuralım:
Her ne kadar, akıntıya kapılmak yerine akıntıya yön veren tarafta olmayı istesek de sosyal medyanın kimi zaman sesi duyulmayana alan açma rolü de yadsınamaz. Fakat sosyal medyada ortaya atılan ve gündem olan bir konu çoğu zaman bilgi düzensizliğine de katkıda bulunabilir.
Türkiye’de 2010’lara kadar gündem belirleme görevini televizyon kanalları ve gazete manşetleri yerine getiriyordu. Şimdilerde sosyal medyaya yazılan bir metin, viral olan bir video ya da sosyal medya kullanıcıları tarafından ortaya atılan bir tartışma konusu gerçek hayata sirayet edip gündem oluşturuyor.
Dijitalleşme ve sosyal medya platformları, geleneksel medyanın tüm dengelerini değiştirdi. Sosyal medya gündem belirlemede geleneksel medyanın önüne geçti ve geleneksel medyanın gündem belirleme işlevini pekiştirici bir rol üstlenmeye başladı. Artık çok satan gazeteler yok, gündemi sarsan manşetler yok; birçok gazete internet medyasına yöneldi, sosyal medyadan okuyucu bulmaya çalışıyor.
Günümüzde yönlendirici guruplar tarafından gündem konuları, geleneksel medya ve sosyal medya mecraları yoluyla topluma aktarılıyor ve toplumda yerleşik duruma getiriliyor. Dolayısıyla da sosyal medyanın kullanıma girmesi geleneksel medyanın işlevlerini de azalttı. Artık egemenlik cebinde telefonu olanlarda.
Toplumda genelde yönlendirici gurupların ya da çoğunlukların sesi yüksek çıkarken, her zaman için sessiz ya da suskun kesim vardır. Bu kesimler sosyal medyayı adalet mekanizmasının ve toplumun yönlendirmesinde ciddi oranda kullanmaya başladılar ve bunda da başarılı olduklarına da şahit oluyoruz.
Bir kesim de var ki, egemen kesimlerin ses çıkarması esnasında sessiz kalmayı, susmayı, görüş belirtmemeyi, kanaatlerini belirgin olarak dışa vurmamayı tercih eder. Sosyal medyada da çoğu zaman ‘Suskunluk Sarmalı’nın işlediğini görürüz. Sosyal medya da tıpkı geleneksel medya gibi çoğu zaman egemen kesimlerin sesi olup, toplumdaki sessiz kitleleri yeterince temsil edemiyor, bu nedenle. İşte kendini bu gurupta görenler bu nedenle sosyal medyada varlar ama yokmuş gibi tavır alarak yönlendirme bir kenara yönlendirilmeye açık hale geliyorlar.
Bir de durduk yere sağa sola çatan bir gündem oluştuğu esnada uç fikirler, sert yönlendirmeler yapmaya çalışan “Sosyal medya tavşanı” tipler de var ki bunlar toplumun sinir uçlarını yoklama görevlerini yerine getiriyorlar. Attıkları bir twitle toplumsal tepkiyi üstüne toplayarak gündem değiştirme işlerini başarıyla yerine getiriyorlar. Bunların yaptıkları işler dolayısıyla toplumun ilgisi başka yerlere çekilip yapılmak istenen işlerin sessizce yapılması sağlanmaktadır.
Sosyal medya son derece önemli, doğru kullanılmadığı sürece birilerinin aparatı olmak işten bile değil. Vesselam…
Ömer Evsen
- Sosyal Medya ve Kriz Yönetimi
- Sosyal Medya Tavşanı
- Sosyal Medya ve Kriz Algısını Yönetmek
- Kırıcı Dilden Vazgeç CHP!
- Sendikalar ve Sosyal Medya Kullanımı
- Depremin 1. Yılında Diyanet-Sen Yine Alanlarda
- Bekleyen Sorunlar Ötelenmemeli, Çözümü Öncelenmelidir
- İsrail Lanetlidir, Gazze ve Kudüs Bizimdir
- Sosyal Medya ve Biz
- Kamuda 'Eş Durumu Tayini Mağdurları' Çözüm Bekliyor!
- Diyanet Akademisi Açıldı; Hayırlı Olsun
- Sendikal Mücadelede Yeni Bir Soluk